Tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden staat het Nederlands Koninkrijk stil bij onze pijnlijke geschiedenis. Welke rol hebben wij gespeeld in de uitbuiting van anderen? En hoe doen wij recht aan de nazaten van de tot slaaf gemaakten? Ook wij kijken in dit boek terug.
En we kijken naar het nu. Nog steeds worden wereldwijd miljoenen kinderen, vrouwen en mannen uitgebuit, mishandeld en misbruikt in moderne slavernij. Kunnen we spijt betuigen van onze rol in het slavernijverleden en tegelijk onze ogen sluiten voor de misdaden die vandaag de dag worden begaan?
Journalist Wilfred Hermans interviewde zeven vrouwen en mannen die op hun manier betrokken zijn bij het slavernijverleden en moderne slavernij.
Godwin Arhin
Godwin Arhin is ondernemer, spreker en gezinsouder. Hij werd geraakt door verhalen van jongetjes
die worden uitgebuit in de visindustrie in Ghana,
het land waar hij zelf werd geboren. “Slavernij is nog
springlevend. Daarom wil ik hiertegen blijven vechten.”
Linda Nooitmeer
Op haar eerste schooldag in Nederland werd ze uit-
gelachen vanwege haar accent, door de klas én de
docent. Linda Nooitmeer, bestuursvoorzitter van het
Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden, kwam
er overheen. Maar, zegt ze: er is nog altijd geen gelijk
speelveld. “Meestal laat ik mijn emotie achterwege, maar
je kijkt nu even diep in m’n hart.”
Ruben Vlot
Binnenin Ruben Vlot, director of Engagement, Marketing & Communicatie bij IJM, brandt een heilig vuur.
Dat vuur dooft pas als slavernij de wereld uit is. Naïef,
zeggen mensen. Onhaalbaar, dat ook. “Al zou ons werk
maar voor een enkeling iets uitwerken – wat niet zo is –
dan nóg zou ik het doen.”
Wie ons slavernijverleden beschouwt, kan niet anders dan concluderen: dit nooit meer. Dat inzicht
verplicht ons vervolgens, logischerwijs, om de
strijd aan te gaan met moderne slavernij. Zegt Don Ceder, lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie. “Als
je in de politiek ons slavernijverleden benoemt, merk je
direct dat de sfeer verandert.”
Martijn Stoutjesdijk
Dr. Martijn Stoutjesdijk is historicus, godsdienstwetenschapper en filosoof. Momenteel onderzoekt hij
de Bijbelse tradities en narratieven die in het Nederlands koloniaal rijk werden gebruikt om slavernij te
legitimeren – of juist te bekritiseren. Want hoe kan het
dat slavernij met de Bijbel in de hand werd toegestaan?
En wat kunnen kerken anno nu daarvan leren? “Het ontbeert kerken vaak aan moed om zich met deze thema’s
te engageren.”
Bianca Groen Gallant
Bianca Groen Gallant heeft nauwelijks nadelen onder-
vonden van het slavernijverleden van haar voorouders. Toch zet ze zich op diverse posities in voor wie
wél aan dat verleden ‘lijdt’ – én aan moderne slavernij,
want die twee verdienen evenveel aandacht. “Ik wil niet
over vijftig jaar terugkijken met de gedachte: had ik er
maar wat aan gedaan.”